Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.08.2010 10:24 - ДИРИГЕНТЪТ
Автор: tomich Категория: Изкуство   
Прочетен: 4636 Коментари: 12 Гласове:
12

Последна промяна: 27.07.2011 23:19

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Той не искаше да е диригентска палка. Той бленуваше да е прочут ДИРИГЕНТ.

Всяка нощ политаше с крилата на Морфей до някоя огромна концертна зала, препълнена с меломани и  полудели почитатели на неговия хипнотичен неподражаем стил на интерпретация.

Там, облечен в безупречен черен фрак, гордо изправен на диригентския пулт, пребледнял размахваше властно и елегантно с дясната ръка любимата палка, изработена специално за него от въглеродни влакна. На голото му теме избиваха капчици пот, които отвреме-навреме нежно попиваше с бяла копринена кърпа, извезана с красиви червени инициали „В.Д.”. С полузатворени очи той почти не виждаше изпълнителите в оркестъра, но ги усещаше по специфичните звуци на инструментите. Знаеше и помнеше всеки знак и сигнал в партитурата. Механично обръщаше лист подир лист, изпаднал в странен магичен транс, опиянен от императивната лекота, с която неговата палка и лявата му ръка заставяха оркестъра да звучи така, както си представяше – тържествено и възторжено, като че ли изпълняваше Одата на Радостта...

Бурните овации в залата го радваха и правеха щастлив. В същото време те предизвикваха едно смътно, тревожно и необяснимо чувство, сякаш над него висеше дамоклев меч, спотаено някъде дълбоко в душата му... Странно, но чувството се усилваше застрашително след всяка нощно представление с изблик на овации и викове „Бис!”. Струваше му се, че  овациите са дирижирани от самия него... От тая налудничава мисъл се събуждаше треперещ, облян в пот. И така нощ след нощ живееше и страдаше с великата си мечта, изживяваше я като порастнало недоучило дете, на което бяха внушили, че ще бъде най-великия диригент на всички времена...

 

Една сутрин прислужницата го откри в хотелската стая бездиханен с изкривено от ужас лице, стиснал счупен детски молив в дясната си ръка. На масичката до леглото му лежеше разтворена на последната страница партитурата на бетховеновата ОДА НА РАДОСТТА...





Тагове:   Ода на радостта,


Гласувай:
12



1. razkazvachka - Тренирала съм такъв тип фантазия - но не съм успявала да я сложа в думи:)))
30.08.2010 15:36
Изглежда ми успешен опит - поздравления!
цитирай
2. tomich - Благодаря...
30.08.2010 18:45
Благодаря за споделения опит! Въпреки че постинга не е фантазия, а обобщава реални събития и последствия, случващи се с вманиячени хора. В този смисъл "Диригентът" е техния условен обобщен образ.
Поздрави!
цитирай
3. priqtel12 - Винаги съм чувствала някаква тъга и съчувствие
31.08.2010 09:41
към хора, обхванати до такава степен от маниите си.....Тежко е да ти се иска да постигнеш нещо, а да не си готов за него и тогава мечтите ти не действат градивно, а някак опустошават душата.....Не казвам, че човек не трябва да има големи мечти, за да е щастлив.......Просто смятам, че те трябва да са в хармония с нашето вътрешно аз, за да ни окриляват, а не подтискат.
Поздрави!
цитирай
4. tomich - priqtel12 - Винаги съм чувствала някаква тъга и съчувствие
31.08.2010 12:39
priqtel12 написа:
към хора, обхванати до такава степен от маниите си.....Тежко е да ти се иска да постигнеш нещо, а да не си готов за него и тогава мечтите ти не действат градивно, а някак опустошават душата.....Не казвам, че човек не трябва да има големи мечти, за да е щастлив.......Просто смятам, че те трябва да са в хармония с нашето вътрешно аз, за да ни окриляват, а не подтискат.
Поздрави!

Радвам се, Ива, че правилно си разбарала идеята и смисъла на моя пост. При такива хора възниква болезнен, постепенно изострящ се конфликт между егото и техните действителни способности и възможности за осъществяване на мечтите им. Този конфликт е особено остър, когато човек остава самотен и от никъде не получава подкрепа и съчувствие. Точно тогава мечтите придобиват негативна сила и започват да действат опостушително, както казваш, на душата. Абсолютно права си, и аз мисля,че човек не е задължително да има големи мечти, за да е щастлив. И когато още в ранните детски години непрестанно внушават на още психически неукрепналото малко човече, че то е родено да стане велик учен или най-великия политик, писател, композитор, диригент и всичко "най-велико", тогава манията за "величие" се заражда неминуемо. Правилното възпитание според мен не е да внушаваш величие на детето, а след като откриеш и оцениш безпристрастно неговите действителни заложби и способности да създадещ благоприятни условия за развитието им, да възпитаваш чувство за самооценка у него. Въобще началното възпитание играе огромна роля в съдбата на детските души. Така мисля аз.
Благодаря за коментара ти, много ми допадна!
цитирай
5. compassion - Прекрасен разказ
31.08.2010 13:38
Много ме заболя за този човек. Каква карма....
Но аз (пак с моя си метод, де) не обвинявам такива хора. Те са принудени да живеят с едно много, много силно Его и в крайна сметка стават негова жертва. Не всеки успява САМ да се намери в един живот. Никой не му е помогнал... Ако беше болен от туберколоза - щяха, ако си беше счупил крака - щяха даже да го оперират, но когато психически страд, получава само укорите на другите. Жестоко!
цитирай
6. tomich - Благодаря ти за положителния отзив на разказа!
31.08.2010 14:38
compassion написа:
Много ме заболя за този човек. Каква карма....
Но аз (пак с моя си метод, де) не обвинявам такива хора. Те са принудени да живеят с едно много, много силно Его и в крайна сметка стават негова жертва. Не всеки успява САМ да се намери в един живот. Никой не му е помогнал... Ако беше болен от туберколоза - щяха, ако си беше счупил крака - щяха даже да го оперират, но когато психически страд, получава само укорите на другите. Жестоко!

Така е, compassion. Психическите страдания почти винаги съпътстват самотата. Но аз поне не обвинявам такива хора, които по волята на съдбата са останали самотни...Те нямат вина за това.
Мисля, че каквато и да е помощта тя е полезна и действена, когато се оказва своевеременно, иначе остават само съчувствието и състраданието...Да, никой не е помогнал на диригента да преодолее манията за величие, за да е в състояние да се стреми към самоусъвършенстване. Това казвам и в поста, макар и не директно.
цитирай
7. veninski - Поздрави и от мен, приятелю!
01.09.2010 07:47
Поздрави и от мен, приятелю!
цитирай
8. tomich - Привет и от мен, приятелю!
01.09.2010 14:50
Благодаря за поздравите, Васко!
цитирай
9. anlov - Поздравления, приятелю!
21.10.2010 10:04
Надарена ръка имаш ти. Става и за писане, и за какво ли още не... :)
цитирай
10. tomich - Благодаря ти, приятелю!
21.10.2010 23:21
Ръцете на човек могат да вършат всякаква работа. В този смисъл те са надарени и моята дясна ръка не прави изключение, въпреки че "пише" с клавиатурата на компа...:)
Поздрав!
цитирай
11. rockbul - С твое позволение ще ти го открадна и ...
27.04.2012 02:04
С твое позволение ще ти го открадна и ще го постна при мен с всичките му там авторови салтанати.Благодаря страхотен пост!
цитирай
12. tomich - Този пост ми е свиден...
27.04.2012 14:52
rockbul написа:
С твое позволение ще ти го открадна и ще го постна при мен с всичките му там авторови салтанати.Благодаря страхотен пост!

Този пост ми е свиден, но щом го харесваш, взимай го :)) Радвам се!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: tomich
Категория: Други
Прочетен: 731623
Постинги: 101
Коментари: 1060
Гласове: 6926
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930