2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. zaw12929
14. stela50
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. getmans1
Прочетен: 5126 Коментари: 20 Гласове:
Последна промяна: 18.03.2009 21:04
(Размишления)
Има някаква тайнствена сила в религиите, която привлича и хипнотизира човешкото съзнание. Факт е, че около 4,5 млрд (68%) от населението на планетата изповядва някаква религия.
Аз не съм религиозно вярващ, но минавайки покрай някой храм, в съзнанието ми неволно изплуват ярки, изпълнени с тържествено тайнство и обредност картини. Когато нас, децата, ни водеха на ”причастие” в черква, гледах с учудване и страхопочитание как свещеникът поднасяше към устата ми причастието – хапка хляб и вино в сребърна лъжичка. В училище ни обясняваха, че с причастието нашите тела се съединявали с тялото (хляба) и кръвта (виното) на Исуса Христа, но аз не можех да си представя как става това. Още си спомням някои илюстрации от учебника по вероучение, което ни преподаваха в отделенията (началните класове - от първи до четвърти): как Христос нахранва с един хляб тълпа гладни и жадни хора, как изцелява безнадеждно болни, как възвръща зрението на слепеца. Детското ми въображение си представяше тези чудеса като вълшебни приказки за силата и могъществото на добрия Бог. Такива бяха първите ми впечатления за някои от църковните християнски обреди.
Споменавам това, защото искам да потърся от позицията на реално възприемащ света човек някаква връзка между тайнствената притегателна сила на религиите въобще и безспорното им влияние върху духовното развитие на човешкия род. Влияние, което през течение на вековете от най-дълбока древност до съвременната цивилизация е било винаги дуалистично (добро или зло, въплътени в идоли, богове и зли сили) и противоречиво.
Размишлявайки върху произхода и естеството на магията и религията, струва ми се, че в идеологическото платно на всяка религия, с изключение може би на будизма, който е повече философско-морално учение отколкото религия, е втъкана по необходимост поне една магическа нишка. Казвам по необходимост, защото още с зараждането на първичната и най-древна религия – тотемизма в нея се вплела неразривно вярата на хомо сапиенс в съществуването на свръхестествени тайнствени и непостижими по могъщество сили. Те определят, насочват живота на човека и неговите действия. Именно тази вяра е основния елемент на всяка религия. Същевременно и естествено човек изпитвал неистово желание да ги умилостиви и направи по някакъв начин благосклонни към него. Така се заражда магията, магьосничеството, която, между другото, се среща и в днешно време като култова религия сред някои останали на първобитно ниво племена. Впрочем, магията е ритуал, в който човек, притежаващ предполагаема свръхестествена способност, може да въздейства на природни явления, хора, духове, предмети, животни. И понеже в днешните световни религии и религиозни учения присъстват елементи на тотемизма, принуден съм да приема, че религиите са свързани генетично с магическото и мистичното от древното минало. Какво друго ако не осъвременени магически обреди са молитвите, каденето с осветен тамян, миропомазването, поръсването с осветена вода и други, които трябва да привлекат божията благосклонност, да прогонят злото и страха, и по този начин да укрепят вярата и душевните сили на вярващите. Въпреки че официалната християнска религия отрича всякакви магически сили и обреди и не признава магьосничеството, фактите недвусмислено говорят, че страхът от сатанински свръхестествени сили продължава да тлее в душите на вярващите християни дори след близо 2000 лета. Именно в този страх прозира генетичната връзка на религиозната вяра с мистичното, необяснимото и невидимото зло (дявол, сатана и т.н.), Почти също е състоянието и в исляма и юдаизма. Интересно е, че те признават съществуването на магия, но същевременно отричат магьосничеството, като го приравняват с действията на сатанински сили.
Имам оскъдни познания за будизма - най-старата съвременна религия, но, доколкото ми е известно, в нея не се споменава за никакви свръхестествени сили (добри или лоши), магии и магьосничества. Това ме озадачава, имайки предвид, че будизмът е много древен религиозно-философски светоглед, възникнал през XVIII в. пр.н.е. Може би ще прозвучи парадоксално, но за мене будизмът, разглеждан в този аспект, е значително по-модерна, нетеистична, религия (доколкото е такава) от християнството и исляма или може би греша, не знам. Във всеки случай, струва ми се, магическата компонента в религиите, е играла значителна роля при разпространението им, увеличавайки тяхната притегателна сила, като е създавала убеждението във вярващите, че религията може да ги предпазва и защищава от зли сили, духове и т.н. Религиозната мистичност според мене обаче не бива да се схваща само в буквалния смисъл на думата като начин на умилостивяване и предизвикване благосклонността на сакралното, на божественото. Разглеждана в по-широк аспект, тя е въздействала по косвен път чрез религиите върху религиозните култури, създавани от тях и привличащи със своята уникалност архитектурни стилове, изобразително изкуство, начин на живот и мислене. Не може да се отрече например, че религиозните храмове (църкви, катедрали, джамии) са свещени места, строени и предназначени преди всичко за изпълнение на различни по своя характер и религиозно съдържание богослужения, обреди, ритуали, молитви, изповеди, които са свързани с дълбоките древни корени на религиите, претърпели еволюционно развитие през вековете. Еволюцията на религиите и религиозната вяра се определяла от развитието на човешкия интелект, от културата и светогледа на човека, които се вписват по уникален начин в тази вяра. Например будистите вярват, че всичко в този свят включително и собственото им бъдеще е обусловено от причини и следствия, те са убедени, че всяко страдание има своя източник и причина, които може да се отстранят и преодолеят по различни начини. В името на спасението и съхранението на всички живи същества в някои разклонения на будизма дори се отказват от нирваната („пробуждането”). Християните вярват и си представят причастието като сливане на техните тела и кръв с тялото и кръвта на Исус Христос, вярват в неговото възкръсване и Второто пришествие, вярват в истинността за Потопа и Ноевия ковчег. Величествените пирамиди-гробници на египетските фараони, сфинксът на фараона Хефрен в Гизе, изумяващ с огромните си размери, египетските храмове, всички са строени и правени под влиянието на безграничния егоцентризъм на неговите владетели, коронясан от мистичната езическа религия на древния Египет. Историята обаче ни е оставила достатъчно примери и за негативната роля на религиите в определени периоди от развитието на човешкото общество.
Ако направим гигантска крачка напред в историята от древния Египет и се озовем в епохата на Средновековието и Ренесанса в Западна и Средна Европа, ще открием особено силно изразеното противоречиво влияние на католическата църква в духовната култура.
Тука описвам в телеграфен стил характерните особености на трите периода на Средновековието, за да изпъкне релефно апогея на средновековната католическа църква със своите канони и догмати и постепенното им преодоляване с настъпването на Новото време – Ренесансовата епоха.
Първи период – Ранно Средновековие V – XI век . В духовния живот се налага идеологията на католицизма.
Втори период – Пълно развито Средновековие XI – XV век. Пълно господство на католическата църква. Духовният живот е изцяло под контрола на църквата. Науката е длъжна да се съобразява с догматите и да се подчинява на каноните на църквата. По-голямата част от „учените” са повече мистици отколкото учени, които отричат съществуването на обективния свят и боравят с методите на внушение, съзерцание и видения.
Около XIII век започват обновителни процеси. Започва началния период на Възраждането, т.нар. Предренесанс. В противовес на църковната догма, че центърът на общественото битие е Бог, появява се идеологията на хуманизма, според който в центъра се поставя човекът.
В периода XIV–XVII век (Късното Средновековие) започва формирането на съвременната европейска цивилизация. Науките се развиват на базата на опита и рационализма. На фона на разцвета на културата и изкуствата църквата оказва яростна съпротива на ренесансовия хуманизъм. Тя осъществява духовен терор под името Контрареформация.
Не ми е ясно защо християнската религия, проповядваща такива човешки добродетели, като „не убивай”, „не лъжи и не лъжесвидетелствай” и други, бе обсебена през този период от паранойята на магьосничеството, до такава степен, че нейната всемогъща Инквизиция изгаряше на клади сякаш за забава невинни стари и млади в името Господне и в забрава на Божиите забрани. Тези преследвания на Инквизицията не възвърнаха влиянието на католическата църква, но повлияха на идеологията на Ренесанса. Възниква нов стил в изкуството – барок, характеризиращ се с напрегнатост, трагизъм и драматизъм. Немският историк на изкуството Хайнрих Вьолфлин определил бароковия стил като антитеза на Ренесанса, който е трябвало да възстанови престижа на църквата, превръщайки се в символ на Контрареформацията...
Религиите така или иначе присъстват в общочовешката култура. За съжаление, в днешния свят на глобални икономически и политически връзки, струва ми се, че религиите от духовна храна и средство за обединение на вярващите постепенно се превръщат в ръцете на фанатизирани религиозни водачи и измамници в средство за лично обогатяване, отмъщение, разединение и разпалване на омраза и ненавист. Ще допусне ли съвременната цивилизация религиите да станат причина да се стигне до тотален сблъсък на различни материални и духовни култури с непредвидими последици за човечеството? Всичко зависи от нас хората, без значение вярваме или не вярваме в богове, пророци и светии. Важно е да вярваме в онзи Възрожденски хуманизъм, който издигна Човека в центъра на общественото битие.
Аз лично смятам, че анимизмът е малко преди тотемизма, но това няма значение.
И всяко едно морално-философско учение, когато се облече в институция, става религия ;)
Анимизмът струва ми се е синоним на тотемизма. И двато издигат култ към животни, рстения. В тотемизма тотеми могат да бъдат както животни, растения така и всичко друго.
Още веднъж благодаря.
Но категорично отричам
Вярващите наистина се чувстват пречистени след молитва, изповед, но не и ти...:-) Що се отнася до мен лично аз казах, че не съм религиозно вярващ и следователо не мога да твърдя какво става под купола. А ти как мислиш? По-сигурно е да попиташ за това миряните...
Египтяните са имали много богове и религията им ги е убеждавала, че има задгробен живот. Същото важи и в християнската религия за Ноевия ковчег според Библията
9. Мисля че съм дал общо обяснение за мистичното и загадъчното. Вникни в смисъла на това което съм писал. Тогава сигурно сама ще си дадеш отговор на повдигнатите от теб въпроси.Няма за какво да съжаляваш, на някои от тях вече сама даваш отговор.
Дай възможност и на други да си кажат мнението:-)
Няма ли да кажеш или допълниш нещо по същество върху връзката между притегателната сила на религите и влиянието им върху духовното развитие на човека.
Хубаво е че темата е породила толкова въпроси, но предпочитам те да са по същество.
Второ, нямам намерение да споря с тебе по въпроси на теологията и особено по текстове от Библията. Ако имаш такъв хъс обърни се към някой свещенослужител с висше теологично образование на твойто равнище и си тълкувайте и спорете по Библията. Аз не знам по колко начина се тълкува, но мисля, че библията е свещена книга за вярващите християни, както например и Корана за мюсюлманите.
Трето, ако имаш нещо да ми кажеш по ссъществото на темата, както те помолих в коментар10.9, готов съм да обсъждаме. Ти обаче се стремиш да разводниш темата по второстепенни проблеми. Е, няма да стане този път... И последно
Четвърто, По добре развий твоята теза за атеизма, след като имаш строги научни доказателства и категорично отричаш съществуването на бог....Желая ти успех!
Както всяко нещо в този свят е противоположност, която като се развива се раздвоява, за да се удвои. Така и религията съдържаща неистината като догматична вяра и възможността да съдържа и да се проявява като зло и добро. Злото го знаем, че е било унищожително за научната истина и човека, но за истинското добро, което се е родило от злото на религиите не знаем. Затова подготвям един постинг за истинската същност на религията проявено тетралектично като добро и зло. Поздрав!!!
Приятна вечер!
22.08.2008 10:35
Ще започна с чудесно формулираната от cucu мисъл: "...всяко едно морално-философско учение, когато се облече в институция, става религия." И според мен тук се крие разковничето. Всички духовни учения са били дадени на хората от Учители - напреднали души постигнали своята себереализация в духовния свят. Представената от тях мъдрост обаче впоследствие най-често е била опорочавана и затрупана с откровено невежество от техните последователи, повечето от които така и не са достигнали до същността на тези морално-философско-мистични доктрини. И когато една иначе чиста и прекрасна духовна теза се облече в бронята на догматиката, се превръща в 16 кръстоносни похода, "Света" Инквизиция, Джихад, ритуални самоубийства и прочие кръвожадни, антихуманни безумия.
Да, разбира се основата на всички теци учения стои негово величество Човека, защото те са предназначени за неговото нравствено и духовно развитие. Но потънали в кухи ритуали и натруфени церемонии, религиите отдавна не ни дават онова което са носели в началото си - духовността. Аз съм вярващ, но не съм последовател на нито една религия, защото както са казали теософите от миналия век: Няма религия по-висша от истината.
Винаги съм смятал, че постигането на мъдрост е занимание самотно, затова лично аз смятам, че религиите в настоящият им смехотворен вид, в днешното общество бавно започват да се превръщат в отживелица, отстъпвайки място на истинската духовност. Не споделям мнението на Християнската църква, че за да общувам с Бог ми е необходимо посредничеството на "свещенослужител".
А иначе поздрави за постинга - и като съдържание и като форма!
Благодаря ти за интелигентния коментар и положителната оценка на постинга, макар че повечето казани от теб неща са добра основа за развиване на нова тема. Поздрави!